tisdag 21 juli 2015

Skånska småvägar

Så här i semestertider finns tid att motionera. Kan också vara himla enkelt att låta bli och istället ligga och dra sig lite extra på morgonkvisten och festa till det med boxvin och grillat var och varannan kväll. Med stigande ålder har det där behovet av att sova länge på morgonen i princip upphört och jag utnyttjar gärna tiden före frukost till en liten skogstur. Sex km grusväg omgiven av hagar och små skånelängor. Korna glor nyfiket när jag lufsar förbi, som om dom ville säga: "Hej, varför så bråttom, vi har redan hittat det saftigaste betet". Jag hälsar på "alla" jag möter vilket inte är så många. Några är hundägare som tar första kisspromenaden, några susar förbi på cykel på väg till sommarjobbet eller kanske bara är ute och finåker. Några är uppe med tuppen och jobbar på sina sommarhus med takläggning, målning och trädgårdsarbete. Bakom häckar och bersåer hör jag kaffekoppsklirr när första tåren intas utomhus.
Det finns i allmänhet plats för både grillning och motion på semestern. Jag hämtar ofta inspiration från Paolo Robertos instagramkonto (1paolo2) där han lägger ut provocerande texter som alla i princip går ut på "just do it" och det finns inga snabbkurer. Han har emellanåt ganska kontroversiella åsikter, men det är oftast uppfriskande. Att träna i maskiner t.ex. förhåller han sig skeptisk till och menar att det blir alldeles för ensidigt. Mycket av de övningar han visar bygger bara på belastningar med den egna kroppen som enda redskap. Träning med syfte att må bra i första hand, inte för att bli snygg.



Inga kommentarer: